Lomtjønna rundtur

Vestnes

Turen går fra Våge til Bjørkesetra, videre oppover ryggen til Lomtjønna med flott utsikt hele veien opp, så ned til Fjellsetra, ned til Bjørkesetra og så samme vegen ned til utgangspunktet. En flott tur i enkelt terreng og med fantastisk utsikt.

Skilt til Bjerkesetra synlig fra veien der stien starter (traktorveg). Start på traktorvegen og etter gjerdet fortsett vegen på skrå oppover til venstre. Følg kanten av et granfelt til venstre til en kommer inn på traktorveg. Følg denne oppover til den slaker ut, der et skilt (umerket) peker på stien opp til høyre. Stien er godt merket med rødt, og slynger seg fint oppover lia til setra.

Ta av til venstre mellom de to første hyttene og følg kanten et stykke forbi ei lita myr. Stien går opp i venstrekanten av myra, og går så et stykke oppover inne i skogen før en kommer opp til skoggrensa.

Fra skoggrensa følger stien ryggen oppover til toppen før Lomtjønna. Herfra er det en liten bakke ned til Lomtjønna. Kryss vatnet på vad til venstre og til bok etter hytta.

Følg så bortre kanten av vatnet til høyre. Etter noen store steiner går stien slakt nedover et stykke, og så bratt siste stykket ned til Fjellsetra.

Herfra er det god seterveg og etterhvert traktorveg som leder ned til bomvegen i Reistaddalen. Følg bomvegen ca. 400 m nedover, og ta av på veg inn til høyre. I enden av vegen hold til høyre for hyttene og fortsett på merket sti rett fram til Bjørkasetra. Herfra følger en samme vegen som opp ned igjen til utgangspunktet. Kilde: Romsdal.com

Parker ved liten avkjøring til venstre på hovedveien like etter Kjølset når en kommer fra Måndalen.