Litlevatnet

Vestnes

Flott tur i lett terreng med Frostadtinden på venstre side og Varden på høyre side.Den vesle kollen (359 m.o.h) gir flott utsikt over vatnet og tilbake ned dalen mot Svartløkvatnet.Det er småørret i Litlevatnet. På turen forbi Litlestølen ser du en gammel seterbu.

Ved parkering Jostølen, er det skiltet til Litlevatnet. Ta skogsvegen opp gjennom lia til Litlestølen. Litt stigning i starten men veien flater ut etter ca 400m, og ender like før man når Litlestølen. Det er myrterreng forbi stølen. Gå forbi i nedkant av den gamle hytta. Stien går inn i skogen , opp en liten bratt bakke før det flater litt ut og går på god sti i lett terreng. Det siste stykket opp til varden ved Litlevatnet , går stien gjennom en idyllisk kortvokst bjørkeskog.

Turen starter ved parkeringen på Jostølen . For å nå dette punktet så tar man bomvei fra Tomrefjorden (ca. 600m fra Vard Langsten retning Fiksdal), og følger veien mot Tomrereset ca. 3km. Kjør videre ca 1km til kryss Bygdasetra/Frostadsetra ta til høyre mot Frostadsetra og kjør ca 2km til Jostølen, der er det en parkeringsplass. Parkeringsplass ved Jostølen på Frostadsetra. Ingen Parkeringsavgift. Bomveg avgift kr 70.- fra Tomrefjorden.