Litleoksen

Veldig flott tur til et unikt utkikkspunkt over Romsdalsfjorden og Romsdalens fjellverden. Enkel tur og kan kombineres med rundtur over Skåla.

På Lerheimskrysset ta av til Rødven. Vegen fører først gjennom bygda Eidsbygda og videre 5 km til bygda Rødven. Når man kommer til Rødven, ta av veg til venstre rett før rødt fjøs. Følg denne vegen ca 700 m og ta opp veg til høyre. I neste kryss ta til venstre. Denne vegen fører fram til bomvegen til Landresetra. Parker ved Landresetra. Stien begynner med bru over en liten elv rett på andre siden av parkeringsplassen til Landresetra . Fortsett sti til venstre for setra og inn i skogen. Tydelig sti fortsetter inne i skogen, til høyre for et hogstfelt og videre oppover ryggen og til toppen av Litleoksen. Stien går slakt og fint oppover hele veien, til en topp med fantastisk utsikt. Om en ønsker kan en fortsette videre langs ryggen til Skåla . Herfra slak nedoverbakke til Gjøldøra der man ser rett ned i fjorden. Her følger man sti ned skogen. Stien går forbi ei hytte og inn på grusveg, følg denne til den kommer inn på en ny grusveg. Ta til høyre og vegen tilbake til parkeringsplassen. Kilde: