Kverveaksla

Ålesund

Enkel og fin, men våt tur, dersom du velger å gå hele rundturen.  Spesielt nordsiden av Kverveaksla og fra Gildreneset mot et veipunkt som er navngitt 'Kverve myr' er fuktig. Fjellsko med gamasjer kan være lurt, ev. gode støvler - for å hindre at du blir våt på føttene på denne flotte turen. Turen går i enkelt skogs-/lyngterreng opp til Kverveaksla 143 moh., der turkassa er plassert. Videre kan du ta deg ned på nordsiden og ut til Gildreneset. Det byr ikke på noen problemer å komme seg opp til Kverveaksla, så lenge du finner frem til startstedet på Øvre Hoffland. Stien starter vest for det øverste huset i byggefeltet. Veien frem til starten samt selve stiene er dårlig merket. For deg med GPS er det bare å laste ned sporloggen og følge denne. Sporloggen tar deg med ut til Fjellsenden og ei skytestilling som ligger rett nedenfor toppen. Fra denne posisjonen ser du 'hele' veiene fra Kverve og ut til Gildreneset. Veien ligger nedenfor stupet du står på. Det er et fantasisk rundskue fra toppen som bare må oppleves! Fra Kverveaksla og ned mot Gildreneset er det ikke noen tydelige stier. Det var noe snø på marka da denne turen ble oppgått, så vi har kanskje oversett noe. Denne turen er definert som 'blå' fordu du trenger noe erfaring for å finne frem i terrenget på vei ned på nordsiden, 'Purkeskylet' som det er merket som i kartet. Følg terrenget og gå der det er lettest. Når du kommer ned på nordsiden, kan du finne et tråkk som tar deg ut til Gildreneset. Fra Gildreneset og tilbake til Kverve er det en godt definert sti og bil-/traktorvei du følger. Samme som startsted.

Fra parkeringsplassen ved Kverve, der bussen stoppet den gang det var bomstasjon her, følger du en sti/vei som går over tunnelinnslaget mot Ålesund. Her følger du stort sett asfaltvei, mot vest, forbi Ellingsøy ungdomsskole, går over skoleplana og rett mot nord. Du kan ta av i krysset rett før skolen og følge 'Grønebelgvegen' På nordsiden av skoleplana står det skiltet mot Kverveaksla, dette peker oppover 'Nedre Hoffland vegen'.Du følger denne stubben til endes og går så til venstre. Etter noen få meter går det en vei opp til høyre mot 'Øvre Hoffland'. Følg denne opp og til venstre i krysset. Ved enden av veien så ønskes du god tur i følge meldingen på et skilt. Det er her, på 'Øvre Hoffland' at stien starter.

Denne turen starter på en parkeringsplass som ligger rett ved tunnelinnslaget for Ålesundstunnelen. Punktet er merket som 'Parkering anleggsområde' i GPS-filen som du kan laste ned. Det er også mulig å parkere ved ungdomsskolen utenom skoletida. Det er markert fire startsteder. Navn som brukes her er de samme som for punktene i GPS-loggen: 1) Parkering anleggsområde. Dette er en skiltet parkeringsplass på et anleggsområde mellom busstoppet ved Ellingsøytunnelen og Kvervesenteret. Her går det en sti rett mot nord og inn på veien mot Øvre Hoffland. 2) Parkering Kvervesenteret (Kiwi). Plassen er skiltet med at det kun er besøkende og kunder til Kvervesenteret som får parkere her. Det er muligens for å hindre at beboerne på Ellingsøya setter igjen bilen her, om de tar bussen videre til Ålesund for å gå på arbeid. Fra her er det bare å følge asfaltert vei mot nord. 3) Parkering Hovset. Her står du på en opparbeidet parkeringsplass ved siden av grusveien. Plassen er ikke skiltet. 4) Parkering Kverve. Her står du på en fylling som er godt planert, ved siden av et pumpehus. Plassen er ikke skiltet.
5,4 km tur/retur

Asfalt 1,2

Busser fra Ålesund til Valderøy og Ellingsøy passerer, samt at Flybussen også kjører forbi. Det er busstopp på Kverve. Se internett: http://www.frammr.no/