Kverve over Kleiva

Ålesund

Dette er en flott tur som tar deg gjennom de gamle hovedveien på Ellingsøya. Du kommer tett på velstelte hager, og om du har noe energi til overs når du er oppe på toppunktet, Kleiva, anbefaler vi at du tar en avstikker opp til Vikenakken. Relativt kort tur, som gir deg en fantastisk utsikt. Stien fra Kleiva er skiltet og merket helt frem. Samme som start.

Fra parkeringsplassen går turen tilbake mot tunnelinnslaget. Rett bak bussholdeplassen (skuret) går det en sti som vi skal følge. Denne er gruset og delvis asfaltert. Vel oppe på flata sykler vi østover på asfaltert vei mot ungdomsskolen. Vi tar til venstre i krysset før skolen og sykler på nordsiden av denne. Nå skal vi i grunn følge denne veien gjennom byggefeltet i Remavika og Hoff frem til vi må inn på hovedveien et lite stykke mellom Hoff og Hoffseidet (småbåthavna). Etter småbåthavna tar vi til høyre og sykler på det som engang var hovedveien på øya, før broa over Straumane ble oppført. Dette, Botnen, er et idyllisk stykke Norge. Fra Botnen er det en liten stigning opp mot Grimstad. På toppen av dette strekket ser du gjerde, samt murrester etter gamle Grimstadskole, på nordsiden av vegen. Vi fortsetter på en relativt flat veg, og kommer snart til Grytebust. Vi følger her skiltet mot Grytebust, og ved enden av denne veien må vi krysse hovedveien og følge denne noen meter østover. Vi kommer fort til et veikryss, skiltet 'Kvalstein' og 'Elligsøy kirke'. Her tar vi av mot sør og følger skiltingen. Dette er et greit strekk med liten trafikk. Neste korsvei er hovedveien, igjen. Vi må over denne, og sykle noen meter vestover, motsatt vei enn den vi har syklet så langt. Når du kommer til skiltet 'Myklebust', tar du av og følger skiltet mot nord. Veien svinger og går østover. Denne veien følger vi forbi Sperre og mot Vik. Her er det skiltet, turskilt mot 'Myklebusthornet'. Neste ca. 2 kilometer foregår på skogsvei/traktorvei i veldig god stand. Jeg brukte klikkpedaler og sko og kom meg relativt greit opp, selv med kamera hengende rundt halsen :-), og vannsekk på ryggen.Her er det bare å finne det letteste giret hvis du skal opp, det går også fint an å trille sykkelen opp til Kleiva. Like før toppen er det noen stidelinger. Disse er skiltet mot 'Torvløa', 'Vikenakken' og 'Myklebusthornet'.Anbefaler en tur bortom Vikenakken om det er tid og været tillater det. Det holder normalt med joggesko/offroad sko. Det er noe fuktig rundt bekken som skal krysses ved starten av turen, samt de siste meterne før toppen. Loggbok, og benk på toppen. Vår tur går ikke dit, men videre ned mot Volstad, men først så skal vi nyte en kopp kaffe og sjokolade på toppen av Kleiva. Her er det i år (2014) satt opp en flott nordvendt gapahuk som gir deg ly mot vær og vind. Det er også laget en liten grue her, slik at du kan fyre opp et lite bål, når dette er tillatt.Flott utsikt mot Haram, og innover Grytafjorden mot Tennfjord. Fra Kleiva er det er noe bratt, men grei utforkjøring. Strekket er kort, og flater fort ut nede ved Volstad. Her kommer du inn på asfalt. NB: Sjekk bremser før du setter utfor! Fast og fin vei i utforbakken. Fra Volstad er det hovedveien vi følger. Dette er en 80-sone (!) godt forbi Nes stadion. Veien er svingete og smal, gir dårlig oversikt. Møtende biler kan komme brått på.Det er bare èn vei frem til Hoffseteidet/Botnen og småbåthavna. Ved Hoff (Hov i kartet) følger vi samme veien gjennom nybyggfeltet tilbake til parkeringsplassen.

Denne turen starter på en parkeringsplass som ligger rett ved tunnelinnslaget for Ålesundstunnelen. Punktet er merket som 'P Kverve' i GPS-filen som du kan laste ned. Har markert to startsteder. Navn som brukes her er de samme som for punktene i GPSloggen: 1) P Kvervesenteret (Kiwi). Plassen er skiltet med at det kun er besøkende og kunder til Kvervesenteret som får parkere her. Dette er muligens for å hindre at beboerne på Ellingsøya setter igjen bilen her, om de tar bussen videre til Ålesund for å gå på arbeid. Snakk med butikeier om parkering! 2) P Kverve. Dette er en skiltet parkeringsplass på et anleggsområde mellom busstoppet ved Ellingsøytunnelen og Kvervesenteret. Her går det en sti rett mot nord og inn på veien mot Gildreneset. Sluttsted er det samme som startstedet du velger. Det er flere parkeringsplasser på/rundt Kverve. Se sluttsted ovenfor. Det er ingen avgiftsbelagte plasser, men parkerer du på Kvervesenteret er det underforstått at du kan stå der hvis du har vært innom en av butikkene og kjøpt med deg noe mat eller drikke for turen. Se kommentarene ovenfor.
Sykkeltur
20,4 km tur/retur

Asfalt 18.7

Busser fra Ålesund til Valderøy og Ellingsøy passerer, samt at Flybussen også kjører forbi. Det er busstopp på Kverve. Se internett: http://www.frammr.no/

Må ha følgende 3 kart blad i M711 serien: Ålesund 1119 I, Sykkylven 1219 IV og Brattvåg 1220 III eller kun Ålesund i turkartserien.