Kringstadnakken

Molde

Kringstadnakken er en tur som gjerne anbefales som en ettermiddagstur, men er også fin som familietur en søndag. På toppen er det tilrettelagt benk og kasse med turbok, og det er fin utsikt mot Romsdalsfjorden i sør og mot Kringstadsetra i nord. Hvis en tar turen nedom Utsikten kan en nyte panoramautsikt mot Romsdalsfjorden og Sunnmørsalpene i sør.

Rutebeskrivelse

Følg traktorvei mot Kringstadsetra opp to bratte bakker til veien flater ut. Like før veien til Kringstadsetra svinger nedover i en slak sving, ta av mot høyre og følg traktorvei nordøstover. Etter ca 1 km gjør veien en brå sving vestover igjen. Etter hvert går traktorvei over i sti som følger "nakken" opp mot toppen. Fra toppen anbefales en avstikker ned til "Utsikten". Her er det skilt og tydelig sti. Ned igjen er alternativ rute "Skogsstien", som går mer direkte gjennom skogen. Stien har mye røtter og steiner, og kan være våt i perioder med mye regn.

Adkomst og parkering

For å komme til startpunktet for turen, følg riksvei 662 vestover fra Molde sentrum til du kommer til Kvam, ca 4 km. Ca 1,2 vest for Kvam-krysset kan du stoppe på opparbeidet parkeringsplass på sørsiden (nedsiden) av riksvei 662. Turen starter på motsatt side av veien, med en traktorvei. Parkeringsplass på sørside av vei ca 1,2 km vest for Kvam-kryss.
Vinter, Vår, Sommer, Høst
Skiltet

Sti 3

Offentlig transport

Bybuss fra Molde sentrum mot Djupdalen. Aukra auto og Misund auto går også forbi startpunktet.