Kråkenesvatna/Børå

Flott lang tur på god sti innover til Kråkenesvatna, som ligger på Børå helt på kanten mot Romsdalen.

Status 11.08.2021 Snøfritt hele veien

Rutebeskrivelse

Turen starter på Trollstigen ved Strupen. Her er det også mulighet for parkering.

Kryss brua og følg tydelig og rødmerka sti innover, først langs elva, deretter langs Alnesvatnet og videre oppover til Alnessteinen. Etter Alnessteinen går stien litt nedover før den fortsetter slakt oppover igjen og videre ganske flatt innover Alnesdalen. Dette er samme stien som fører til Mannen. Innerst i dalen er det en stigning opp mot Børtjønna. Her står et skilt merket Børå/Trollhogget. Gå i den retningen. Følg høyrekant av vatnet. Her ligger det gjerne snø hele sommeren. Om snøen er borte, er det grov ur. Nå er ikke stien lenger rødmerka, bare vardet og ganske tydelig. Etter å ha passert Børtjønna, følg stien mot venstre over en rygg. Oppå ryggen står en stor kvadratisk varde. Følg sti og varder videre ned en bratt bakke og videre til osen av Kråkenesvatna. Som oftest er det greit å vasse over elva, men i tilfelle det ikke er mulig/lite fristende, kan en ta runden rundt det lille vatnet der den korte elva fra Kråkenesvatna ender. Her det et rart fenomen som av og til kan sees som en virvel i vannet. Vannet forsvinner rett ned i ura og kommer ut igjen i ei evje nede i dalen.

Vel over elva er det kun et kort stykke igjen til turmålet. Det står ved ei lita hytte like ved det sørøstre vatnet. Her er stien ikke så tydelig, men det skal være greit å finne.

Selv om turmålet er ved hytta, er det sterkt å anbefale og ta runden rundt Børåplatået. Runden er tegnet inn på Stikk-utkartet. Fortsett stort sett rett fram mot Tollhogget. Se etter varder. Her er flere store sprekker. Fra Trollhogget gå ut mot kanten mot Romsdalen og få flott og spektakulær utsikt. Følg stien langs kanten, og ta ned mot hytta igjen.

Ta samme vei tilbake til Trollstigen.

Hvis du har med et turkart, vil du se at stien fra Børtjønna og fram til hytta går mellom vatna. Det er imidlertid laget ny sti som beskrevet i denne turbeskrivelsen.

Adkomst og parkering

Parker ved parkering like etter Strupen (ved bru over elva eller like etter brua).