Kongelhjellan - Grøa

Sunndal

Turen til Kongelgjellan er en enkel og lett tur. Den passer bra for små barn, som kan meske seg med fin blåbær i bjørkeskogen. Det er også godt og kaldt drikkevann et stykke før postkassen, ved turens slutt.

Rutebeskrivelse

Hele turen går i skogsterreng. Det er en enkel tur med god sti og ender ved postkasse og utsikt over Flatvad og nedover i Sunndalen. Dette er en typisk fin ettermiddagstur, som følger en åsrygg langs fjellsiden. Vel oppe er det god utsikt mot mektige Hoåsnebba. Turen kan forlenges, men først etter samtale med kjentfolk. Ved tur slutt, er det synlige merking oppover i fjellsiden.Dette er et gammelt tråkk som fører helt til topps, men stien er lite synlig.Videre kan en gå til Reinåvatna, mellom Gråhø og Stoplan, og fortsette ned til Åkersetra,or deretter å følge turistforeningens merka løype til Grøa eller Vangshaugen. For hele turen til Grøa må en regne med 5-6 imer. På denne turen passeres Prestsetra,Dalavatnet og postkasse ved Jokran. Dette er en flott rundtur i fint augustvær.

Adkomst og parkering

Følg RV 70 fra Sunndalsøra mot Oppdal i ca. 15 km. 3,5 km etter overbygget på Grøa, og etter passering av travbane på venstre side ser du et skilt med trimpost på høyre hånd. Parkér ved riksvegen like ved skilt for trimpost.

Grønn
Vår, Sommer, Høst
Skiltet

Offentlig transport

Ta buss; rute 901 mellom Sunndalsøra og Oppdal, gå av på stoppestedet som heter Moørene. Gå ca 400 meter mot vest langs rv 70.Da ser du starten på turen.