Kjøsen (fortopp)

Fin og koselig liten tur i fint terreng.
PS: Det ligger fortsatt en del snø oppover (08.06.2023)

Fra Åndalsnes følger du E 136 mot Ålesund. Etter 20 km kommer du til Måndalen, der tar du av ved skilt til Venås ved Voll kirke. Følg vegen i 6,8 km til bom på Skare. Følg bomveg til venstre mot Skarsetra og parker på parkeringsplassen ved setra. Følg traktorvegen ned til elva like før parkeringsplassen og gå over brua. Følg tydelig sti mot Stortrollvatnet. Ved PE-steinen (merka) tar du av til høyre opp mot Kjøsen. Ikke følg sauetråkket nedover igjen, men kryss elva og ta rett oppover mot ryggen like til høyre for krattet. Utydelig sti i starten, men bedre etter hvert. Her er det et litt myrete og bratt parti, før du kommer opp på selve ryggen. Stien følger kanten av ryggen opp til fortoppen. Der er det to varder og bok. Videre til toppen av Kjøsen følger du stien langs ryggen. Slakt i begynnelsen, litt brattere i ur det siste stykket. Fra Kjøsen er det flott utsikt mot Stortrollvatnet og Månvatnet. I Stortrollvatnet ligger et jagerfly som styrta i 1965. Flyet ligger der enda og har ikke blitt lokalisert. Flygeren overlevde ved å skyte seg ut av flyet før styrten. Han ble funnet i Volladalen. Fjellet blir lokalt kalt Kjøsa. Kilde:

Parker ved parkeringsplass etter Skarsetra (bomvei).