Kjerkjeberget 611 moh

Tingvoll

Etter å ha kommet gjennom skogen åpner terrenget seg og gir en flott utsikt store deler av turen. På vei opp ser du mot Tingvoll sentrum og utover Tingvollfjorden. På toppen venter en fantasikt utsikt i alle retninger. Det er også en varde med kobberplate og pil hvor alle fjellene du ser er preget inn. Ved hjelp av pilen kan du sikte deg inn på mange kjente fjell.

Rutebeskrivelse

Parker på parkeringsplassen til Grendahuset. Hvis du har hund, minner vi om at i Tingvoll kommune er det utvidet båndtvang for hunder i perioden 1. april t.o.m. 30.september på inn- og utmark. Vi ber om at alle hunder til enhver tid holdes i bånd ved ferdsel av hensyn til andre, både tobeinte og firbeinte.

Følg merka løype ut frå parkeringsplassen. Stien er delvis dårlig et lite stykke når du går oppover et myrområde. Ikke gå stien mot hytta du ser til høyre, men bruk stiene i midten av myra. Etterhvert svinger stien vestover (venstre) og du fortsetter på god sti til toppen. GPS koordinater UTM: 32V 0461899 6974731

Adkomst og parkering

Turen starter ved Sellanrå Grendahus. Kjør til Tingvoll og fortsett i retning mot Meisingset. I bakken opp mot Saghøgda (fra Tingvollvågen) tar du av veien til venstre, merket mot Grendahus. Parker utenfor Grendahuset. Følg merka løype ut fra parkeringsplassen. GPS koordinater (desimalgrader)parkering: 62.90.477 008.20.793

Offentlig transport

Bussen mellom Kristiansund og Oppdal passerer like ved startstedet. Stopp ved butikkene Tingvoll radio- og tv, Tingvoll sport og Haugen og gå noen meter tilbake mot Tingvoll sentrum. Der står det skilting mot grendahuset. http://www.frammr.no

Annet

Lang turen er det et rikt utvalg av nytte- og plantevekster. Sopp, blåbær og tyttebær for å nevne noe.