Kyrkjetaket

En av de store toppturklassikerne i Romsdalen, med både fin tur opp og fantastisk nedkjøring.

Fra parkeringen ved skytebana følger du løype inn til andre brua, og ta over bru med skilt til Måsvassbu. Etter brua, kort bratt opptak opp på ryggen til høyre for elvedalen. Følg ryggen opp til Vårseterhjellen. Her møter en løypa fra Øvre Kavli, og det er normalt tråkket spor opp til Steinberget. Etter Vårseterhjellen følg gammel seterveg opp til skilt merket Kyrketaket. Ta av opp til høyre gjennom åpning i skogen og opp til slakere terreng under Steinberget. Finn slakeste vei og rund etterhvert mot venstre på nordsiden av Steinberget. Fin slakeste vie på nordsiden av steinberget og skrå inn/sørover opp på selve ryggen. Følg ryggen østover og etterhvert oppover og opp på selve Steinberget. Etter enden på Steinberget går det litt nedover, før toppryggen opp til Kyrketaket. Ca. halvvegs krysses et smalt parti, før en kommer inn på selve toppflaten mot toppen av Kyrketaket. Følg venstresiden opp til toppen. Vær oppmerksom på stor toppskavl til høyre (øst for) for varden. Toppen går i svak bue innover, og det gir en svært skummel skavl! Ned igjen følger en normalt hovedsiden/sørsiden rett ned til Kavlisetra. Kilde: Romsdal.com

Fra FV 64 ta av til Hensvegen på nordsiden av fjorden. I første kryss kjører du oppover på Rønningsvegen. Like før Rønningsvegen dreier mot venstre, tar du av mot høyre på Heinålivegen. Følg denne hele veien til den store parkeringen ved skytebana ved Hatlen.

Alternativt kan du parkere på ny helårsåpen parkering ved Hellerøra (bomveg fra Øvre Kavli). Men turen er her beskrevet fra skytebana. Løypene fra disse to startstedene møtes ved Vårseterhjellen.