Kammen rundt

Populær og flott tur rundt Kammen, via Fattig og Rik, Storvatnet og Litlevatnet. Turen er normalt kjørt opp med løype fra vinterferien.

Parker ved parkeringsplass på Hersla (bomveg), normalt åpen til alle helger på vinteren. Følg oppkjørt løype innover langs sommervegen. Etter Berildvatnet tar skiløypa en sving til høyre over over et flatt område for å unngå vårfonna fra Gammelstølsfjellet. Etter et lite stykke langsmed elva, ta over på bro til høyre og så til venstre opp til Bøstølen. Litt stigning før selve Bøstølen. Følg vegen et lite stykke etter Bøstølen og så ned til venstre over brua. Ta til høyre etter brua, forbi Røsta seter og videre opp lia til det slaker ut innover Storvassreset til Fattig og rik hytta. Etter hytta går løypa mot Kammen og så ned til Storvatnet. Rund Kammen, forbi Storvasshytta, og ned til brua over elva. Her deler løypa seg, en ned til Pjusken setra og til høyre opp til Litlevatnet. Følg løypa til Litlevatnet og over Litlevatnet (hvis isen er trygg). Etter Litlevatnet er det en liten stigning før det er renning tilbake til utgangspunktet. Kilde: