Jørenvågsalen

Aure

Jørenvågsalen ligger helt vest i Aure kommune på øya Tustna. Selve toppen på 857 meter heter JurtindenSammen med Skarven og Storøra er Jørenvågsalen en populær topptur på ski. Spesielt for Jørenvågsalen er den flotte havutsikten du får langs hele turen opp.

Fra merket parkeringsplass går du langs vei forbi det siste huset og inn på merket sti i skogen. Merkingen vises godt opp til Leirsetra også om vinteren. Opp til Leirsetra (trimpost) er det bratt sti og enklest med skiene på sekken. Fra Leirsetra fortsetter du i sørvestlig retning frem til ryggen opp mot Knubben. Her tar du av fra sommerløypa som går opp mot Knubben og fortsetter i sørvestlig retning. Et stykke over tregrensa kommer du til et område som ligner på ei gryte. Herfra er det slakest å gå opp ryggen på sydsiden. Videre fortsetter du opp til Leirtinden. Først da ser du selve Jurtinden som du går rett mot toppen. Ver obs på at det kan være store skavler ned mot Gullsteindalen.Turen ned følger du samme vei. Å stå på ski ned fra Jørenvågsalen med utsikten mot havet og talgsjøen med ferga som krysser fjorden et helt unik.

Kjør Rv680 over Tustna. Litt vest for Leira tar du av fra veien ved skilt merket Potetbygda. Følg veien ca 100 meter. Her er det merket parkeringsplass.
Skitur
5 km en vei

Anna

Det bratteste partiet er opp til Leirsetra hvor det er enklest med skiene på sekken.