Jamnåbotn

Tur som følger starten på turen til Romsdalseggen og Kaffikjelbua opp til stiskillet i Jamnåbotnen.

Start ved parkeringsplassen på Venjesdalssetra. Stien er en DNT-sti som er godt vardet. Følg vegen et lite stykke og ta av til høyre. Godt merka sti opp lia til høyre for elva. Omtrent midtveis i lia krysser du elva på et flatt parti og fortsetter opp til venstre for elva. Her er det fine berg å ta en rast på. Like etter skoggrensa går stien slakt innover Hesteheian. Like før vannskillet kommer du til et skiltet stikryss. Ta av til venstre og følg tråkket langs en tydelig fjellrygg oppover til ryggen mellom Blånebba og Mjølvafjellet. Tung oppstigning, men fantastisk utsikt når du kommer opp på ryggen. Oppe på ryggen tar du til høyre og følger ryggen til den etter hvert blir smalere og går ned i et skar, Halsaskaret. Herfra følger du en smal egg oppover til Mjølvafjellet. Eggen er sikret med kjetting på de mest utsatte stedene. Stien følger ryggen av fjellet hele vegen til Nesaksla der steinhytta Ottarbu ligger. Du går på kanten mot Romsdalen. Ved Mjelvaskaret er det en ny luftig passasje, der du kan se rett ned på gårdsbruka på Mjelva. Fra Nesaksla og ned er det tydelig og godt merka tursti ned Romsdalstrappa. For en ekstra luftig opple­velsen kan du ta turen ut på utsiktspunktet Rampestreken. Turalternativ I stikrysset øverst i Hesteheian følger du skilting videre inn dalen og til ei lita hytte. Her passerer du elveosen og følger sti til Høgnosa. Ta av opp til venstre og følg ryggen opp til Mjølvafjellet der du møter normalruta over Romsdalseggen. I Jamnåbotn kan du følge sti ned til idrettsplassen i Isfjorden eller via Vikabotn og opp til Nesaksla. Kilde: