Hurrungen

Fin topptur på ski i flott terreng med Store Vengetind som nærmeste nabo.

Vegen til Venjesdalen er nå vinterbrøyta. Kjør da bomveg fram til parkeringsplass ved Venjesdalssetra. Følg vegen forbi parkeringsplassen på setra og over brua. Like etter brua tar en av til venstre og krysser opp en kort bratt skråning. Terrenget legger seg noe etter at en har passert høyspentlinja. Følg venstrekanten av et elvegjel oppover og når en passerer skoggrensa kryss over mot høyre og botnen som leder opp til Hurrungvatnet. Fra Hurruungvatnet kan en enten følge botnen videre opp til kanten mot Kvanndalen og så følge ryggen i slakt terreng bort til toppen av selve Hurrungen. Alternativt kan en ta opp et bratt parti i starten av vatnet, og så gå direkte mot toppen i slakere terreng. Toppen ligger et stykke til venstre når en kommer opp det første bratte partiet. Hold til venstre for selve toppen og følg vestryggen siste stykket til toppen. Se opp for skavler på toppryggen og selve toppen. Ned igjen er det normalt å kjøre direkte ned til Hurrungvatnet, og så krysse botnen og skogen tilbake til vegen som følges tilbake. Kilde: