Hopp til innhold Hopp til hovedmeny

Møre og Romsdal fylkeskommune > Morotur > Turar > Honningsøya rundt og opp

Flere bilder

Pass godt på hverandre langs de første 500 meter av turen
Jettegryten ligger ned mot bølgene etter ca 350 meter. Ikke rør steinene
Toppen er nåd og gir en fantastisk utsikt
Hvordan kjøre fra Atlanterhavsveien
Litt nærmere kart uti Øyan
Parker fornuftig her. Gå innover lang hjellene på utsida mot Hestskjæret Fyr

Honningsøya rundt og opp

Fotograf: Harald Vebenstad

Kvifor gå denne turen?

Turen på utsiden, over og rundt Honningsøya er en spektakulær tur tett ved elementene, Bare noen meter fra storhavet og Atlanterhavet snor stien seg mellom knauser og berg, forbi flotte jettegryter, vakre svaberg, en liten eventyrskog på vei opp mot øyas topp. Der du får 360 graders utsikt mot hav, Hestskjæret fyr, Kjønnøya, Ramsøya, Langbakken og Langøya.

Turen passer for de fleste StikkUT entusiaster, men hele turen er ikke egnet for vogn eller rullestol. Ta med kamera, nyt nistepakken på et varmt svaberg mens øynene hviler mot horisonten og skipsleia.

------

Turen startet med parkering på høyre side på snuplassen, når du kommer over moloen. Stien går fra hjellene, også på høyre side. Snor seg bak og inn i bruddet og opp den lille steinura. Se etter rød merking. Går videre bak hele øya, litt opp og ned. Ca. mitt bak, der stien går nærmest sjøen, finner du en jettegryte og noen små (fjern ikke steinene!). Fortsett til du kommer til den siste gjerdestolpen på venstre hånd (rusten jernstang som er bøyd), der går du opp en kløft. Gå bort ett lite stykke, til siste gjerdestolpe, før du starter å gå opp. Stedet er merket. På vei mot toppen møter du en sti, som deler seg forskjellige plasser, alle fører til toppen. Litt før toppen finner du kassen, til venstre for stien. Fortsett gjerne opp til seilermerket og få den fine utsikten fra toppen – her ser du også mange fjelltopper. Returner samme sti tilbake til der du startet å gå opp. Nå går du ned mot den forfallene bua, forbi den og (merket) stien ned i retning mot sørmoloen og videre veien tilbake til parkeringen.