Høgseternebba

Fin topptur i fine omgivelser med jevn, bratt stigning. Litt tett skog opp Risbrekka i starten, men toppen byr på flott nedkjøring.

Hvis vegen til Rabben er åpen parker like etter brua (bomveg), hvis ikke må en følge vegen 1,3 km fra bommen. Kryss over jordet til høyre for elva som kommer ned Risbrekka (åpnere på andre siden av elva, men ikke alltid en kommer over elva nede). Kryss oppover lia ca. 200 m til høyre for elva, tett skog i starten. Når skogen gir seg fortsett litt innover høyre sida av botnen og kryss deretter tilbake til høgste høyspentmasten. Fra kryss videre langs venstrekant av ryggen oppover (ofte vindblåst snø). Avhengig av snøforholdene kan det lønne seg å ta skiene på ryggen et stykke på ryggen til den legger seg. Siste partiet på ryggen er slakere og krysses enkelt oppover på ski. Flott nedkjøring i svak renneformasjon ned vestsida litt nord for ryggen (den som følges siste partiet mot toppryggen). Det er mulig å fortsette ryggen videre mot Helvetestind, men smal og utsatt parti på ryggen gjør at en bør ha isøks, og en må være forsiktig med skavler. Kilde: