Hindalen

Molde

En fin skitur i Moldemarka. Turen går i preparert skispor som kjøres av Molde kommune. Den går i lett turterreng i retning mot Tusten, med en del småkuperte bakker.

Turen starter ved turparkeringen i Jensgurilia. Gå østover fra her. Ta til høyre i første kryss før Øverlandsvatnet ved renseanlegget. I østenden av Øverlandsvatnet er et turløypekryss. Her skal vi ta til høyre i retning Tusten. Her følger turen innover Hindalen, først i dalsøkket så mer oppover lia. Det er turkasse i første kryssset hvor en kan ta av til Tusten skisenter. Løypa går videre oppover til Tustenvegen som er anleggsvegen til radiolinken på Tustenfjellet. Her er det normalt ikke kjørt spor og det vil oftest kreve kraftigere ski (fjellski).

Både fra øst og vest føler en Olav Oksviks veg til bydelen Nordbyen i Molde. Kommer en fra øst kan en følge skilting til høyre i førte lyskryss ved Kviltorp Camping. Deretter høyre i neste kryss inn på Frænavegen som en følger til den går over i Olav Oksviks veg (hold forkjørsveg). Kommer en fra vest kan en følge skilting mot Varden. Rett før Granlia hoppbakke tar en til høyre inn i Granlia, holder rett frem i rundkjøringen og kommer da over i Olav Oksviks veg. Fra Olav Oksviks veg er det skiltet til turparkeringa i Jensgurilia.
Skitur
Grønn Løype
1 t. 0 min
Vinter, Vår, Sommer, Høst

Preparert med tråkkemaskin 5,4

Bybussen i Molde kjører nesten opp til startpunktet (linje 702 og 703). Avstigning blir da i Jensgurilia. Se http://www.frammr.no/ for rutetider.

I Norge-serien 1:50 000 ligger denne turen i kartskille mellom Romsdalsfjorden og Kristiansund, mest på sistnevnte.