Hatlaåsen (124 moh.)

Ålesund

Dette er en fantastisk barnevennlig tur! Det er også en super hverdagstur! En flott skogstur hvor du på vegen også får nyte fin utsikt. På turen kan barna slenge seg i tau, huske og klatre i trær og på svære røtter. Hvis dere går utenom skoletid, kan barna også leke og kose seg på skolens uteområde (start- og sluttsted). Du kan ta en kort tur eller en litt lengre rundtur. Det er rundturen som er beskrevet her. Tar du turen via Lerstadvatnet, kan du oppleve et fantastisk rikt fugleliv. Vatnet er nemlig hekke- og rastelokalitet for en rekke fugler. Særlig interessant er det som hekkelokalitet for den sjeldne dvergdykkeren. Vatnet er i seg selv botanisk interessant på grunn av stor næringsrikdom. Dette er en av turene i Ålesund kommune som er med i turkonkurransen her: http://telltur.no/ Samme som start.

Du kan starte flere plasser, både ved Ratvikåsen skole (Nørvasund skole, avd. Hatlane), Lerstadvatnet og fra Åse. Vi starter fra Ratvikåsen skole (Nørvasund skole, avd. Hatlane) i Hatlaskaret. Når du kommer fra lyskrysset i Hatlane og tar av mot skolen, ser du et skilt merket 'Tursti' på høyre side. Når du følger denne vegen (Vestre Hatlaåsen), vil du litt lenger oppe bli geleidet via enda et turskilt inn i skogen til en god sti. Følg stien til du kommer til Ålesund kommunes turkode som står på et tre akkurat i idet stien deler seg i to. NB: Koden står nokså høyt oppe på furua, så her nytter det ikke å se ned mot bakken. Du velger her, ved turkoden, stien som går svakt til høyre. Etter ca. 300 meter på stien kommer du til et flott utkikkspunkt. Herfra kan du gå videre til Åse, men vi skal ikke så langt innover på vår tur. Vi går nå over på en noe smalere sti, som kan være noe fuktig. Stien følger ryggen av Hatlaåsen, og gir flott utsyn mot nord. På stien som fører bort mot veien 'Brattåsen' kan det føles som om man går noe i hagene til de som bor langs denne ryggen, men stien ligger godt utenfor hagene. Stien er tydelig, men den siste biten før du er nede på hovedstien kan være noe utydelig om sommeren pga. buskvekster. Et godt siktepunkt er en hytte som har stått langs stien i noen år. Den er skiltet med '28'. Herfra er det ikke langt igjen til du er nede på 'vanlig' sti igjen. På veien fra Hatlaåsen og mot Brattåsen vil du passere mange stidelinger, du skal ikke ta av i noen av disse. Bare følg hovedråsa i østlig retning. Når du har kommet inn på stien fra Brattåsen, skal du her ta til venstre, nordvestover. Etter ca. 60 meter er du kommet til en ny tydelig stideling. Her tar du til høyre, mot nordøst. Du følger veien nedover og passerer snart skiltet som sier at du kommer inn i et naturreservat. Noen meter forbi dette er det atter en stideling. Vi tar til venstre her. På toppen av den lille bakken er det plassert ut en benk med sitteplasser. Fra denne rasteplassen er det 'strake veien' til Shellstasjonen. I krysset der du svinger opp mot bensinstasjonen står det en informasjonstavle om Lerstadvatnet naturreservat. Siden dette er noe utydelig, er det lagt inn en lenke i turbeskrivelsen som viser til http://www.naturbase.no, hvor du kan lese om mangfoldet rundt dette stedet. Denne lenken står nedenfor under 'Spesielle forhold'. Du går til overgangsfeltet som ligger rett ved bensinstasjonen. Kryss vegen her og gå bortover mot innslaget til Hatlaåstunnelen. Her møter du på en ridesti, etter oppsamlingsstasjonen til Falken, som går oppover mot høyre. Følg denne flotte stien ('vei') til endes. På denne veien er det noen kryss, disse kan du utforske på egenhånd. Noen tar deg med opp på Hatlaåsen, og andre tar deg med ned i byggefeltet. På enden av denne veien må du krysse en liten bekk. Når du har kommet over denne, står du i 'Sperre Nakkens veg'. Følg denne forbi Aksla idrettslags fotballbane og klubbhus. Ta til venstre opp en gåveg, og du vil komme tilbake til skolen der du startet. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Alternativ rundtur med mer asfalt og mindre sti: Akkurat samme som over helt til du kommer til Ålesund kommunes turkode på Hatlaåsen (den som står festet på ei furu i en stideling). Om du her velger stien som går til venstre, kommer du ned til Lerstadvatnet. Du kan gå til overgangsfeltet som ligger rett ved bensinstasjonen. Kryss vegen her, og gå bortover mot boligfeltet. Her kan du følge Lerstadvegen til du kommer til Ruudvegen. Fortsett til høyre i Sperre Nakkens veg. Du går da forbi Aksla idrettslags fotballbane og klubbhus. Ta til venstre opp en gåveg, og du vil komme tilbake til skolen der du startet.

Ratvikåsen skole (Nørvasund skole avd. Hatlane). Gratis parkering ved Ratvikåsen skole (Nørvasund skole avd. Hatlane).
Grønn
4,8 km tur/retur

Asfalt 1,3

Bybussen i Ålesund. Se http://www.frammr.no

Anna

Lerstadvatnet er et naturreservat med et spennende dyreliv. Se følgende lenke for mer informasjon: http://faktaark.naturbase.no/Vern?id=VV00001386

"Ålesund" i turkartserien fra Statens kartverk best. nr. 2535 og Sykkylven, blad 1219 IV i M711 kartserien og digitalt: http://kart.alesund.kommune.no/webinnsyn/Content/Main.asp?layout=alesundsula&time=1332943089&vwr=asv