Harstadfjellet

Gjemnes

Turen til Harstadfjellet er en klassiker både vinter og sommer. Skituren har blitt svært populær etter at Harstafjellrennet har blitt etablert. Fra toppen av Harstadfjellet ser du store deler av kysten mot Sunnmøre og Trøndelag. Mot øst og sør har du utsikt mot Trollheimen, Sunndalsfjella og Romsdalsfjella. Er du heldig med sikten, vil du også dra kjendsel på fjella på Sunnmøre.

Det er flere innfallsporter mot Harstadfjellet. Denne turen beskrives fra veien mellom Harstad og Gaupset. Dersom marka er dekt av snø kan du gå på ski over denne. Ta sikte på grind i nordvestre hjørne av marka. Gå gjennom denne og gå ca 100 m før du tar til venstre og kommer inn på traktorvei som du følger oppover. Først gjennom skarp venstresving. 250 m etter denne svingen kommer et veiskille mot høyre. Du skal ikke ta av her, men fortsette rett frem. Etter nye 40 m kommer et nytt veiskille ned mot venstre. Her går du også rett frem. Etter nye hundre meter kommer det tredje veiskillet. Her skal du ta av mot høyre. Følg traktorveien til endes og kryss deg så oppover på venstre side (vestsiden) av Svartdalselva. Etter hvert som du kommer ut av skogen skal du baute diagonalt opp mot østryggen av Harstadfjellet. Du går her i skredutsatt terreng. Når du kommer til østryggen følger du denne hele veien mot toppen. Det er som oftes en snøskavel på toppryggen. Hold derfor mot høyre for å komme opp. Nedturen velger du etter snøforhold og skredfare.Vær oppmerksom på at fjellet kan være rasutsatt. Ta derfor nødvendige hensy til dette både på turen opp og ned!

Parker i lomme langs veien i sørenden av dyrkamarka. Her er det plass til et par biler. Vis hensyn til de som bor i området og driver gård. Parkeringsplass ved kommunehuset