Halsane/Støene

Haram

Denne turen har ei god utsikt utover havet og nord over mot Fjørtoft, Harøy og Finnøy. Det er også flott utsikt ned mot Sandvika, som er øyas flotte sandstrand. Det er muligheit for å gå over halsen og ned mot Støene for å komme seg til sandstranda. Her kan en ta seg et forfriskende bad eller bare for å høre på bølgene som bryt inn over land. Ved Stikk-Ut postkassa står det en rastebenk som en kan sette seg ned på for å nyte det en måtte ha i sekken eller bare for å ta en pust i bakken. Det er også muligheit for å kombinere denne turen med Stikk-Ut turen på toppen av øya, Skulen.Det en kan se på denne turen er det flotte fuglelivet som er ute i havgapet. Og det er ikke uvanlig at havørna ligg og svever i lufta over deg.

Denne turen har startsted ved Nordøy grendahus. Gå opp ved siden av grendahuset og langs fotballbana til en kommer til veien. Følg veien oppover og ta til venstre i første kryss. Der etter følger en veien gjennom byggefelt og tar til høyre ved veiskille. Her starter turen opp mot fjellet og Halsane. Følg fjellveien til en ser et skilt på venstre side der det står Støene. Ta av og følg råsa til en kommer til et stiskille i skogen. Følg stien rett frem og gå gjennom skogen. Ved skogsenden ser du storhavet rett imot deg. Følg stien til en kommer til benken og Stikk-Ut postkassa. Det tar ca 20-30 minutter fra parkeringen og opp til turkassa. Her kan en snu og gå tilbake. Et alternativ til å gå samme vei tilbake, er å følge stien videre til en kommer til veien i Støene. Ta til venstre her, og følg veien tilbake til Nordøy grendehus. Det er dyr på beite i dette området, så pass på å lukke alle grinder etter deg.

Ferge fra Skjeltene til Austnes. Kjør til høyre og følg skilting mot Rogne. Etter Ulla bruen og bruveien tar en til høyre igjen. Følg veien til en kommer til Nordøy grendahus som ligger på venstre side. (Langt beige murhus helt inn til veien). Parkeringsplass ved enden av grendahuset. Her starter turen. Nordøy grendahus, ingen parkeringsavgift

Grønn
Vinter, Vår, Sommer, Høst
Skiltet

http://www.nordoy.net Her kan en finne den informasjone en kan trenge for å ta en tur til Flemsøy/Skuløy

Anna

Sjå på http://www.nordoy.net, øyahistorie.