Halåssetra

Hustadvika

Turen til Halåssetra er rolig og behagelig. Veien går slakt oppover til setra. Utsikten er vakker, med store, majestetiske fjell når du går oppover og fantastisk utsikt utover Kvernesfjorden og mot Averøy når du går nedover igjen. Turen til Halåssetra er om lag 1,6 km, én vei. Fra Halåssetra kan en fortsette på rundturen som er opparbeidet fra setra og opp mot Lomtjørna, videre under kraftlinja. Rundturen er om lag 2,5 km.

Turen starter fra parkeringa på Halåsen. Samme sted som skiløypa starter fra. Følg god vei helt opp til setra. Ved setra er det laget i bu som står åpen og en kan gå inn og hvile/spise.

Rundturen: 150 meter før du kommer til Halåssetra kan du ta av vei til høyre. Følg veien opp til du er under masta. Veien går først rett frem, dreier så mot venstre. Oppe under masta går veien over på god sti. Stien svinger innover myra og ligger fint i terrenget. På høyre hand får du Ljomstjønna. Snart får du en rasteplass på venstre hand, Jon Hals plass. Fortsett stien rundt. Du kommer til et flott utkikkspunkt på høyre hand. Her står det en benk. Fantastisk utsikt over Isingvågen og Kvernesfjorden, og mot Averøy. Herfra går stien ned til Halåssetra. Ved setra kan du lese informasjon om oppbygginen av Halåssetra.

Du skal til Halåsen i Eide. Fra Molde og Fræna: Kjør Rv64 til Eide. Kjør forbi Nås, ut av 60-sonen. Du har Nåsavatnet på venstre hånd. Skilt til Derinngarden og til Halåssetra tursti. Avkjøring til høyre. Fra Averøy: Kjør Rv64 gjennom Eide sentrum. Kjør forbi Frodebanen, den har du på høyre hånd. Nåsavatnet på høyre hånd. Se skilt til Derinngarden og til Halåssetra tursti. Avkjøring til venstre. Ta av fra Rv64 og inn på Fv278. Følg skiltet mot Derinngarden, P er rett bak her.
Grønn
20-30 opp
Vinter, Vår, Sommer, Høst
Både skiltet og merket

Sti 2

Buss. Se http://www.FRAM.no. Ta buss til Halåsen, Rv64, i Eide. Herfra må du gå ca 1,5 km opp Halåsbakken, forbi Derinngarden og videre frem til p-plassen hvor turen starter.