Hagahornet fra Steinsgrenda

Averøy

Fin tur som fører deg innom Steinsetra og Slatlemsetra. Når du kommer opp over tregrensa er her utsikt mot Eide. Fra toppen har du utsikt i alle himmelretninger.

Rutebeskrivelse

Turen starter fra parkeringsplassen. Se kart på oppslagstavle. Merk deg at turkassen er plassert nedenfor toppen. Gå langs vei gjennom boligfeltet og ta inn på skogsvei i enden av boligfeltet, opp til høyre. Følg skogsveien oppover. Skogsveien går etter hvert over i sti. God merking. Du kommer til tuftene etter Steinsetra. Her er det turkasse. Herfra går stien over myr og inn til Slatlemssetra. Du skal ta av stien til høyre rett før du kommer til Slatlemsetra. Eventuelt ta turen innom setra og ta en rast. Gå stien om lag 350 meter oppover, ta så til venstre, se skilt. Stien skrår nå slakt oppover i terrenget, opp over tregrensa og frem mot turposten. Den ligger om lag 30 høydemeter under toppen, om lag 150 meter å gå i terrenget. Fra turkassen anbefaler vi turen opp på toppen. Her er det ingen tydelig sti. Hold til høyre.

Adkomst og parkering

Du skal til parkeringsplass ved Stene lekeplass. Det er på innersiden av Averøy. Fra Eide og Atlanterhavsveien Kjør Fv64 over Atlanterhavsveien og mot Kårvåg. I T-kryss, der Atlanterhavsveien slutter, tar du av Rv64 til høyre, inn på Fv247. Fra Kristiansund Kjør Fv64 til Kårvåg og til der du kan svinge av mot Atlanterhavsvegen. Kjør rett frem, du skal ikke over Atlanterhavsveien. Veien gå rover i Fv247. Kjør om lag 13 km., til du kommer til Steinsgrenda. Skilt som peker til venstre. (Til høyre er retning Råneset.) Kjør om lag 200 meter, sving til høyre. Kjør om lag 250 meter og sving til venstre inn på Fagervegen. P-plass på venstre hand, ved Stene lekeplass. Her er det satt opp informasjonstavle som viser turen opp til Hagahornet. Parkeringsplass ved Stene lekeplass. Gratis parkering.

Vår, Sommer, Høst
Både skiltet og merket

Offentlig transport

Buss til Stene, fra Bruhagen. Se http://www.frammr.no.

Turkart for Molde. Eller Averøy kommunes egne kart, se http://averoy.kommune.no/Filnedlasting.aspx?MId1=627&FilId=1817