Hældalsvatnet

Hustadvika

Turen til Hældalsvatnet går i flott natur og oppe ved Hældalsvatnet er det idyllisk og uberørt. Blomster og bær, maur, fisk i elva og i vatnet. Fin tur for hele familien, men vær forsiktig ved kryssinger av elva ved stor vassføring. Relativt lite parkering ved start på denne turen, så vis hensyn til grunneiere og hverandre.

Følg stien rett oppover fra p-plassen i sørlig retning. Stien er tydelig og lett å følge oppover. Litt opp i lia kommer en nært innpå Hældalselva som renner idyllisk til venstre for stien hele veien. Det er jevn stigning til du kommer til et lite tjønn, Vasstjønna. Ta til venstre og kryss over elva på steinene. Følg stien et lite stykke til før du igjen må krysse elva mot høyre. Krysser du elva så følger du stien over ei myr. Her kan det være vått. Følg stien til du kommer til Hældalsvatnet.

Du ser turkassen med det samme du kommer opp til vatnet. Litt lenger fremme er det en fin rasteplass.  Mellom tjønna og Hældalsvatnet renner elva fint, og det kan være spennende for litt større barn å følge elva oppover istedenfor å gå på stien.

Koordinater: UTM 32 Euref89 EPSG: 32632 Nord: 6975805.0Øst: 414428.0

Ta av fra Rv 64 på Nås mot Rv 663 Farstad og Lyngstad. Etter om lag 4,5 km (ca 600 m etter at man har kryssa elva som kommer fra Hældalsvatnet) ta til venstre inn på traktorveg. Det står skilt merket Hældalsvatent ved vegen. Kjør opp grusvegen ca 50 m og parker på lunneplassen under høyspendtledningen. Du kan også parkere ca 50 m lengre mot Lyngstad/Bollia. Vær forsiktig begge steder, da det er humpete her. Gratis parkering.

Sommer, Høst
Skiltet

Det er ikke busstopp i umiddelbar nærhet. Alternativ er å ta buss til Nås og så gå eller sykle innover til turstart. Se http://www.frammr.no