Grua - Øverlandsvatnet

Molde

En enkel tur i lett variert terreng, i opparbeidet lysløypetrase og fin turveg langs elvefar opp til det flotte Øverlandsvatnet. Her kan det passe med en rast ved Damvokterhytta. Hytta ble brukt av damvokterne ved Moldes gamle drikkevannskilde. Er det fint vær kan en svømmetur i Øverlandsvatnet også nytes før returen.

Fra Grua følger en lysløypa opp til første stikryss ved Nonsmyra. Der deler lyløypa seg. Ta til høyre. Følg gruset løype til neste stikryss der du også tar til høyre mot Fjellbrua og Fjellbrudammen. Kryss Vardevegen og følg lysløype videre mot øst og følg løypa forbi krysset der det er merket opp til Jengurilia. Rett etter dette tar lysløypa til venstre over en bru. Der løypa svinger skal du fortsette rett frem etter en smal fin turveg med mange broer, bygd av Moldemarkas Venner. Følg denne svingete og artige turvegen opp til Øverlandsvatnet

Turparkering ved Hatlelidtunnellen, eller litt lengre ned ved Museetm hvis en ønsker en litt lengre tur. Gratis parkering
Grønn
2 t. 0 min
Vinter, Vår, Sommer, Høst
Både skiltet og merket

Det går buss og lett tilkomst med sykkel.

Anna

Fin tur for å komme inn til Øverlandsvatnet og Moldemarka sentralt.