Grovaskarsbu

Flott fjelltur i lett terreng inn til Grovaskarsbu og Grovaskarsvatnet.

Øverst i Romsdalen følg skilting Brøste fra E136. Etter gardsbruk deler bomvegen seg i to. Følg bomveg til høyre. Parker ved parkeringsplassen ved Førholen. Førholen inneholder flere seteranlegg. Stien starter ved parkeringa og er skilta. Stien starter oppover bakken og kommer sammen med stien fra setra. Stien dreier da mot vest og går oppover lia gjennom blandingsskog med flotte furutrær mot elvedalen. Stien følger deretter til høyre for elva Tverrelva oppover. Like etter skoggrensa kommer en til et stikryss ved flatt parti med liten bekk og grus. Fortsett rett fram til skilt,. Her er det fint å raste ved på berga ved elveløpet. Ta her av til venstre opp mot Grovaskaret. Stien går litt videre innover et kort område med myr, før den dreier rett opp til venstre og følger en rygg oppover et kort stykke til Rundhaugan der det er flere eskere og andre avsetninger fra siste istid. Terrenget legger seg, og man går videre innover til bua og vatnet på fin sti. I Grovaskaret er det flere anlegg fra reinsjakt i tidligere tider, her finnes både koier som ble brukt til overnatting helt fram til vår tid og dyregraver som er minst 1000 år gamle. Dyregravene finner man både før Grovaskarsbu og i skaret innenfor vatnet. Kilde: