Gjuratindryggen

Flott skitur i fantastiske omgivelser inn Grøvdalen til Hoemskaret og videre opp ryggen før det bratte toppartiet på Juratind.

Litt avhengig av når på året en går turen starter en enten ved bommen innerst i Grøvdal, eller ved Rabben på når veien åpnes på vårparten (siste året var vegen brøytet til Rabben på vinteren). Turen her er beskrevet fra Rabben. Parker ved hyttefeltet på Rabben (bomveg). Følg sommersti merket til Svartvassbu. Sent på sesongen kan det være at en må bære skiene et stykke i begynnelsen. Kryss langs merket løype opp gjennom skogen, og når en passerer skoggrensa videre langs flate slakt innover dalen. Etter det flate partiet kommer et kort bratt parti som leder opp til en ny stor flate. Etter denne flaten kommer det lengste og bratteste partiet. Kryss først litt til venstre og deretter mot venstre til det legger seg. Fortsett mot høyrekanten av skaret og slakere terreng. Like før skaret ta av opp til høyre og rund selve toppen mot øst ved å krysse helt i overkanten av breen. Øverste delen av breen er flat og leder mot en markert renne som leder opp til selve ryggen før toppen av Juratind. Bestigning av selve toppen krever klatreutstyr med isøks og stegjern. Kilde: