Gamlemsveten

Haram

Gamlemsveten er en flott tur å gå, spesielt i fint vær. Utsikten fra toppen ved TV-masten 790 moh. er formidabel. Spesielt fin er utsikten sørover, hele veien mot vest og nordover. I øst og delvis sør-øst ligger fjellene Hesten og Tverrfjellet og skygger litt for utsikten. Veien er lett framkommelig, men tidvis ganske bratt. Turen kan gås på mellom 2,5 til 3 timer. Turen er også forholdsvis lett å finne frem på om vinteren, da veien har 2 meter høye brøytestikker og autovern som markerer den godt hele veien til toppen.

Ruten følger grusveien opp til toppen fra bommen ved parkeringsplassen. Veien er tidvis ganske bratt og grusen kan være løs. Veien har bare et kryss etter bommen. Her skal du ikke ta av, men fortsette rett frem. Veien videre mot topen er godt skiltet.

Turen starter i nærheten av Søvika i Haram kommune. Kjører du fra Ålesund langs E39, ta av mot Brattvåg /Skodje i krysset ved Digernesskiftet. Samme gjelder om du kommer vestover langs E39 fra Sjøholt. Etter du har tatt av, følg veien rett fram (ikke ta av mot Skodje). Når du kommer til Vatne deler veien seg, ta av til venstre mot Brattvåg. Etter noen kilometer kommer du til et nytt kryss hvor du skal ta av mot Søvika. Når du har kjørt inn i Søvika, tar du av til høyre etter en lang høyresving. Nå skal du følge denne veien til du har kjørt forbi en låve. Rett etter låven svinger du til venstre. Nå er det bare å følge veien videre. Den går etterhvert over til grusvei. Etter noen hundre meter kommer du til en garasje. Her kjører du opp til venstre og parkerer ovenfor garasjen. Ikke parker foran garasjeporten. Det er parkering ved bommen der turen starter. Frå 2023 er det bomveg til parkeringa, der midlane skal gå til opprusting og vedlikehald av vegen.

9,50 km tur/retur
Vinter, Vår, Sommer, Høst
Skiltet

Betalingsmiddel for bomvei

vipps eller betaling til konto