Galtvatnet, Strand

Hustadvika

Fin tur til fjellvann på 500 moh. Mye flott og vill natur oppover denne turen. Stiene er godt opparbeidet. Ved Stikk Ut posten er det lagd en hytte av Strand Velforening, som er åpen for allmenheten. Hytten har alt en trenger. Fra vannet er det mulig å bestige både Harstadfjellet, Nosa og Galten.

Følg vegen mellom gammelhuset og ridehallen opp til vasshuset som står ca. 300 m fra parkeringsplassen. Gå på nedsida av huset og følg den nylaga stien ned til brua som er bygd over Galtelva. Nyt turen over brua før du fortsetter stien opp til setra. Turen dit opp tar ca. 30-45 min. Oppe på setra har Strand velforening bygd opp to flotte buer for overnatting på gamle setertufter, Rotåkerbua og Stakkvikbua, 320 moh. Her kan minst 15 - 20 personer overnatte samtidig.Fra den nederste bua tar du merka sti videre oppover. Etter 5-10 min kommer du til Galtelva. Stien går langs med denne på venstre side oppover til Galtvatnet, 498 moh. Gå langs vatnet innover til enden, og her vil du se ei hytte. Her er det satt opp kasse med bok og Stikk UT!-merke. Fra Galtvatnet kan du gå videre opp på Harstadfjellet, 1 004 moh. Du kan også gå mot nord og se ned i Krekvika før du går videre opp på Nosa, 580 moh., og Galten, 532 moh., og videre gjennom lia ned til Strandasetra.

Fra Eide sentrum tar du av fra riksveg 64 i første krysset til venstre mot Høgset og følger fylkesveg 279. Kommer du fra Moldesida, tar du av til høgre i første krysset etter Skjelvik Bilverksted. Etter vel 6 km kommer du til Strand. Ta av opp mot Herskedalen, se Stikk UT!-skiltet nede ved fylkesvegen. Etter 400 m krysser du elva. Ta da til venstre og det er bare 150 m igjen til en stor parkeringsplass.