Engviklia

Averøy

På toppen kan man nyte fantastisk utsikt over den nordre delen av Averøy, samt Kristiansund og Frei.

Turen starter fra hovedveien. Man går opp en bratt grusvei til man kommer til en svartmalt hytte, den skal man gå forbi. Deretter tar man opp mot venstre på en kjerrevei, det er tydelig hvor man skal gå. Følg kjerreveien ca. 150 meter oppover, da kommer du til en åpning i skogen. Så tar du til høyre opp en ny kjerrevei. Følg denne steinete kjerreveien oppover cirka 200 meter før du tar til høyre, det er bare en vei til høyre. Da har du kommet inn på en sti som i utgangspunktet er tørr, men kan ha enkelte våte partier. Stien går igjennom skogen og åpner seg litt etter at du har gått under en høyspentlinje. Deretter kommer du til en liten myr, denne er lett å passere. Etter myren begynner en litt brattere stigning opp mot toppen. Nå får man god utsikt mot sør utover Kvernesfjorden. Nå er du ikke langt fra toppen. Når du omsider kommer til toppen kan du skue utover mot havet og hele nordsida av Averøy. Kristiansund og Frei ser man også. En stålvarde med bok er plassert på toppen. Samme vei ned igjen.

Ta av fra fylkesveien ved Bruhagen, og kjør ca 3,5 km sørover langs fv 247. Parkering ligger på ca 100 moh på østsiden av veien mellom Engvik og Kjørsvika. Posisjon: 63,034478 N og 7,669680 Ø Stor parkeringsplass er merket og har posisjon 63,034478 N og 7,669680 Ø
Grønn

Sti 1

Det går buss forbi stedet. Se nettbuss rutetabell for Averøy.

Anna

Angående parkering. Det er en liten avkjøring like bortenfor der turen starter, der det går an å parkere. Det må ikke kjøres opp grusveien på starten av turen.