Ekkertind - Gjøra

Sunndal

Denne turen er en naturopplevelse som du ikke må gå glipp av, her får du virkelig oppleve hvorfor Sunndalen blir omtalt som Vill og Vakker. Ekkertinden 1189 moh, er Sunndals svar på Prekestolen. Opplev denne spektakulære turen, du kommer ikke til å angre.

Rutebeskrivelse

Turen starter ved Vollan, du følger merket turiststi som slynger seg bratt oppover i frodig blomster- og bjørkeskog til Vollasetra. Vollasetra er en koselig selvbetjent hytte, her er det fint å overnatte om en vil dele opp turen i flere dagsetapper. Turen videre fra Vollasetra opp til Ekkertinden: her følger du rød merket sti oppover ryggen mot Litlhøa og videre fra skaret ved Litlhøa i lett terreng mot sørvest til Ekkertinden. Ved Vollasetra følger du Stikk UT!-skiltet som viser pil til høyre. Stien går langs elva første stykket, forbi vannrenne ved stien. Følg røde og blå merker videre oppover langs elva. Det er merket der man skal ta av til venstre og fortsette oppover lia. Stien er endret  for å bruke opprinnelig sti i verneområdet.