Dronningkrona

Sunndal

Dronninkrona ligger mellom Sunndalen og Innerdalen og er et meget populært turmål. Spesielt på vårskiturer. Ved normale vintersesonger er toppen tilgjengelig på ski til slutten av mai. Foruten den fantastisk utsikten fra toppen er det den lange stigningen på nesten 1000 høydemeter opp til Sandvikhaugen som gjør fjellet så populært for skiturer. Det kan være litt tungt oppover. Men slitet blir glemt når du kommer opp bakken og får utsikten ut mot Vinnubreen og Sunndalsfjorden. Fra toppen ser du rett over på Kongskrona og store deler av Vinnubreen som er fylkets største isbre. Dronningkrona 1816 moh

Vanligvis er det spor å følge opp lia. Men er du først ute går du fra gården ved Dalsbøen, langs bekk ca 100 meter før du begynner å gå opp lia. Du skal nå toppen av lia omtrent hvor høyspenten runder kanten inn mot Sandvikdalen. Hvis det er snøfritt i lia går det fin sti på østsiden av bekken opp lia. Når du kommer over tregrensa fortsetter du i sørlig retning til terrenget flater ut. Da begynner du å skrå opp bratta. Du skal komme opp på det laveste punktet syd for Sandvikhaugen. Videre fortsetter du langs ryggen frem til toppen av Dronningkrona

Kjør Rv70 mellom Sunndalsøra og Ålvundfjorden. Ta av ved Ålvundeid mot Innerdal. Følg veien ca 5,2 km til merket parkeringsplass på høyre side av veien ved Dalsbøen.