Dennåvatnet

Heim

Turen til Dennåvatnet er en enkel og lite strabasiøs tur, som passer fint som trim eller som familietur. Store deler av turen går på grusveg. Ettersom du kommer litt opp i høyden får du flott utsikt over Arasvikfjorden og havet. Ved vatnet kan det være fint å ta seg et bad på varme dager, eller man kan finne seg en plass i vannkanten og ta en rast.

Turen kan gås på flere forskjellige måter. Det mest nærliggende om du vil få sett mest mulig, er å gå rundturen. Da starter du ved E39 på Stokkan. Parker ved Busskuret som står like ved avkjørsla til Valsøybotn, og gå ca. 100 meter langs E39 i retning Trondheim. Der tar du inn på vegen opp til høyre. Her skal det være merket. Følg denne vegen oppover til du møter kryssende grusveg. Ta til venstre. Følg vegen litt over 1 km, til den deler seg. Velg venstre, og gå 1 km på denne vegen. Der vegen gjør en brå U-sving opp til ei hytte, skal du fortsette rett fram. Like etter tar du til høyre og følger merkinga oppover myrene der. Det er ikke merka helt fram til vatnet, men gå rett fram, så vil du finne det. Det du ikke vil finne, er ei turkasse. Når du skal ned, begynner du på en sti som går over en liten rygg ved vatnet. Følg denne stien nedover. Hold til venstre ved eventuelle valg, og kom omsider inn på en skogsveg oppe i bratta. Følg denne vegen gjennom fin lauvskog helt ned til det tidligere nevnte vegskillet. Herfra er det bare å følge samme rute ned som opp. Om du ønsker ikke å bli våt på beina, er det lurest å gå samme veg opp som ned. Da går du til høyre der vegen deler seg, og følge denne vegen oppover i stedet. Da kommer du opp til vatnet på en tørrere sti. Det er også mulig å komme seg over til Rodalen fra Dennåvatnet. Da går du på venstre side av vatnet, og holder deg på en sti langs det. Etter hvert tar stien til venstre og vekk fra vatnet, og ender omsider opp i en bratt skogsveg. Denne vegen følger du helt ned til Vannkraftverket i Rodalen. Turen er også fin på vinterstid og med ski på beina.

Turen starter ved E39 på Stokkan, like ved Valsøybrua. Parker ved busskuret ved avkjørsla inn til Valsøybotn.
Vinter, Vår, Sommer, Høst

1421 III Halsa, Turkart for Halsa, Fjordrutakartet.