Børresbu - Sleppskaret

Hustadvika

En fin familetur inn til Børresbu, ei morsom mini-hytte der alle er velkomne. På veien innover, flere morsomme skilt, hvileplasser og flere overraskelser. Frode, som har lagt alt til rette må sies å være en kreativ kar med sans for humor, og hytta er noe for seg selv.

Vi parkerte ved "bommen" på Varhol, der veien innover Børresdalen går. Vi valgte sykkel de første, knappe 3 km, så vel 600 meter opp til hytta som ligger fint til i bjørkeskogen, langs merket sti. Ved hytta er det et vell av turvalg på eget skilt. Vi valgte "Sleppskaret" opp lia. I bratte partier var det både tau å holde i og små trapper. Stien til Sleppskaret følger elva, som kommer rett ut av fjellet ved "Kilden".

Ta av mot Doosan ved Myrbostad kirke, kjør opp til industriområdet, ta av til venstre, rett fram til skiltet for "stengt vei". Parker her. Herfra følger du traktoveien til du finner skiltet til Børresbu/Sleppskaret, til høyre, knappe 3 km inne langs veien. Til hytta ca 3,5 km en vei, til Sleppskaret ca. 5 km en vei, stigning på 500 høydemeter. Grei parkering i svingen der forbudsskiltet står.