Blånebba

En flott topptur på ski i fantastiske omgivelser, og som byr på flere alternativer med fine nedkjøringer.

Vegen til Venjesdalen er nå vinterbrøyta og turbeskrivelsen gjelder fra Venjedalssetra (bomveg). På parkeringsplass ved Venjesdalssetra ta av fra vegen til høyre, og følg slakt innover under hyttene et par hundre meter. Kryss deretter oppover en rygg på høyresiden av elva og senere en flanke, før terrenger legger seg innover mot Jamnåbotn like over skoggrensa. Følg dalen et stykke innover, parallelt med skavlene som henger langs toppryggen på Blånebba. Kryss deretter oppover sida, som kommer opp til høyre for skavlene. Siste 100 metrene er ganske bratte, men ved å holde mot punkt 1178 moh kan du snirkle deg opp i terreng under 30 grader. Følg deretter ryggen til venstre/sørøstover til toppen av Blånebba. Vær oppmerksom på at ryggen er smal siste stykket før toppen, og store skavler som henger ned mot botnen som du følger til toppen. Går du for langt ut kan et skavelbrudd bli fatalt. Ned igjen er det flott nedkjøring samme veien. Kilde:

Skitur
Rød Topptur
Vinter, Vår
Ikke skiltet eller merket
Delvis

Anna

Med gode forhold og god skiteknikk er det mulig å ta seg ned den bratte nordryggen på Blånebba. Nordryggen forutsetter gode skikunnskaper, godt utstyr og gode snøforhold.