Blåfjellet fra Langevåg stadion

Sula

Dette er en lett og enkel tur for hele familien, om enn noe lang. Målet, Blåfjellet (344 moh), har en fantastisk utsikt ut mot havet og Ålesund i nord, samt Nordøyene. Hvis man vil kan man fortsette noen få 100meter videre oppover til VONhytta. Her er det som regel mulig å få kjøpt noen kioskvarer i helgene.Denne turen kan man gå hele året, gjerne på ski om vinteren. Lang flott utforkjøring på ski hvis du følger denne ruten. Samme som start.

Lett og enkel tur på god sti, men lang. Turen starter ved Langevåg Idrettslag sitt anlegg ved Vassetvannet, Denne turen tar deg ned på stadionområdet, følger en grusvei mellom gress- og kunstgressbana bort til hovedveien ut til skytterlagetshytte.Stien opp mot Blåfjell er skiltet med VONløypa, ca. 40 meter etter du er kommet ut på asfaltenveien. Her går man mot sør på god sti.Følg denne til du kommer til et veiskille etter ca. 150 -160 meter. Du skal IKKE følge lysmastene, men ta av mot høyre, vestover. Du er nå inne på rett sti som fortsetter opp til et nytt veiskille, like etter skiltet Mjølkeråsa. Du skal passere Mjølkeråsa, ikke ta av her, men ved krysset rett fremfor deg skal du til venstr, sydvestover. Veien til høyre tar deg med bot\rt til parkeringsplassen ved kummen. Nå er det bare å følg denne traktorveien, uten å ta av fra denne, opp til svingen der man går ut mot Blåfjellet. Stien er godt merket og skiltet helt frem. Denne turen tar deg over en bro med de tre bukkene Bruse. Trollet er en av pilarene! Et yndet turmål for den yngre garde! Det er flere benker langs løypa, og man passerer også huset til Sulanissen. Han kommer ut første søndag i advent og står og lyser til over jul.

Man kan følge veien "Råsa" som passerer kirka og fortsetter opp til Langevåg Idrettslag sin stadion, eventuelt kan man gå av ved ungdomsskolen og gå opp bak denne. For oss som bor i Ålesund kan det og være greit med hurtigbåten fra Ålesund til Lerheimkaia og gå/sykle opp til Vassetvannet. Parkeringsplassen ved LIL-tun er lagt inn som veipunkt i GPS-filen. Ingen avgifter.
7,2 km tur/retur

Sularuta går til Langevågsentrum. Man kan følge veien "Råsa"som passerer kirka og fortsetter opp til Langevåg Idrettslag sin stadion, eventuelt kan man gå av ved ungdomsskolen og gå opp bak denne. For oss som bor i Ålesund kan det og være greit med hurtigbåten fra Ålesund til Lerheimkaia og gå/sykle opp til Vassetvannet.

Anna

I advent kommer Sulanissen frem. Da er det servering av grøt og innlevering av lapper med ønsker for julen.