Blåfjellet (766 moh.) fra Rognskog

Heim

Dette er på alle måter en utrolig flott fjelltur, gjennom lauvskogkledte lier, frodig fjellnatur, steinete knauser og gnistrende fjellvann. På toppen får du fantastisk utsikt i alle retninger. Hele turen preges av diversitet, og er et ypperlig valg for enhver søndagstur-sulten familie.

Start på lunneplass ved Rognskog. Følg kjerrevei som ganske bratt snor seg oppover lia. Veien går så over i god sti gjennom lett fjellterreng, og du får allerede her fin utsikt over Skålvikfjorden og Halsa i bakgrunnen. Så kommer et litt brattere, men fremdeles lett parti, hvor du vandrer på rygger og i fjellsider over lyng og berg.

Etter å ha gått forbi en vill og merkelig fjellformasjon ankommer du ei idyllisk lita fjelltjønn. Her er det helt ypperlig å ta seg en liten rast. Så går turen videre over slake og steinete vidder opp mot selve toppen, hvor du får fantastisk utsikt i alle retninger. Ut mot havet rager de majestetiske Tustnastabbene, og mot vest kan du nyte synet av fjorden og Halsas vakre kulturlandskap. Innover og mot sør ser du Hjelmen, Hjelmkona og Trollheimen lengre bak. På tur nedover er det minst like vakkert som oppturen. Her finner du flere flotte utkikkspunkt, og du går langs to fjellvatn. Siste del går, som i begynnelsen, på skogsvei, som like ved lunneplassen møter vegen du startet på.

På lunneplass ved Rognskog, nær Betna i Halsa Kommune. Gratis parkering. GPS-koordinater: N63° 05.007' E8° 24.638'