Blåfjellet (766 moh.) fra Hestnes

Heim

Turen til Blåfjellet er en flott skitur, og den krever noe erfaring. Fjellski er anbefalt. Skivante barn klarer å gjennomføre turen, men vær oppmerksom på at den er nokså lang. Du går over snøkledte myrer, over Ljøsvatnet og til sist noe brattere opp til selve toppen. Her er utsikten flott! Nedkjøringen er lang, og byr på mye skiglede. God tur!

Start på Hestnes og følg vegen opp gjennom Hestnesdalen. Etter å ha kommet opp til Englivatnet og gått langsmed det, kommer et veikryss. Hold til venstre her, og renn ned den vesle bakken mot Hestnessetra. Gå forbi denne, og kryss to bekker litt lenger fremme. Hold deg på vegen til den stopper. Her fortsetter du rett oppover omtrent 50 meter, før du skrår av til venstre og begynner på de snøkledte myrene opp mot Ljøsvatnet. Her kan du nyte synet av Halsas høyeste fjell "Hjelmen" mens du går.

Fjellet på din høyre side, Storfjellet, skal rundes. Gå inn mot foten av fjellet og opp ei bratt li. Omsider kommer du over skaret mellom Storfjellet og Steinhaugen. Gli ned mot Ljøsvatnet, og ta gjerne en rast her om nødvendig. Fortsett rett fram over vatnet, og hold til høyre når du begynner på stigningen opp mot selve toppen.

De siste heiene opp mot toppen byr på vakker utsikt, og kanskje også det beste skiføret. Her er det fint å renne ned igjen! Etter en stund skrår du mot venstre opp i Snødalen, og følger den til du kan se ned til Settemsdalen på andre siden. Gå til høyre opp ryggen, og følg denne det siste stykket mot varden. Ned igjen kan du gjerne kjøre samme vei som du kom opp, men det kan å være fint å holde litt til venstre i begynnelsen og kjøre ned en annen vei. Så lenge du kommer deg ned, kan det være artig å eksperimentere med ulike kjøreruter. Fra Ljøsvatnet følger du dine egne skispor nedover til parkeringen.

Start på parkeringen ved sjøen på Hestnessletta. Parkeringen ligger tett inntil E39 omtrent 100 meter fra avkjørselen til Enge. GPS-koordinater: N63° 07.872' E8° 31.263'