Bjønnasteinen

Heim

Dette er en tur til en gammel historisk plass. Ved denne steinen ble en setergjente drept av bjørn i 1775. Ved steinen står informasjonstavle om hendinga. Denne bjørnen var den mye omtalte Mannbjørnen som drepte 5 personer her på Nordmøre. På Haugaskaret mellom Surnadal og Halsa står bauta over den kjente bjørne-skytteren Tølløv Person Foldal som klarte å felle den.På bilturen opp Hennadalsveien kan du også se kolgrop fra 1300-tallet, samt mange jettegryter ved brua lengre oppe.

Bjønnasteinen. GPS koordinat N 63°06.547`, E 008°27.251´ Etter å ha gått over seterstølen og passert snuplassen, følger du stien rett fram. Etter ca. 20 m er det sti-dele med skilt. Her fortsetter du videre rett fram, og følger stien innover Hennadalen. Stien er merket med røde merker. Etter ca. 1,3 km bryter du av fra stien og tar til venstre mot lia. Stien er steinete og kan være våt, og siste parti er over myr.

Startsted: Hennasetra, GPS koordinat N 63°06.932´, E 008°25.875´ Fra fergekaia på Halsa, eller fra Surnadal, kjører du E39 i retning Trondheim. Fra krysset ved kommunesentret på Liabø, ( og COOP), kjører du fortsatt E39 i ca. 5,2 km til du kommer til bru. Der tar du av til høyre før brua og følger skilting mot Hennafjellet. ( OBS bomvei 40 kr.) Etter ca. 2,7 km kommer du til parkering like før Hennasetra. Kommer du etter E39 nordfra kjører du ca. 2 km forbi Hendset fergekai og tar av til venstre etter brua og følger skilting til Hennafjellet. Like før Hennasetra. Gratis