Bettensetra

Heim

Turen til Bettensetra byr på flott utsikt, med vakkert seterlandskap som endestasjon. Mesteparten av vandringa går på skogsvei, men du går også en del på myrete sti. Denne delen av løypa er til tider svært våt, så vanntett fottøy anbefales. Stikkutboksen er hengt opp på ei koselig lita bu på seterområdet.

Start ved E39 i Betna, der elva renner ut i sjøen. Her begynner skogsveien som du følger mesteparten av turen. Med nasen pekende opp mot heiene, og med sjøen bak deg, har du traktorveien på din høyre side. Nesten med en gang kommer du til en jordlapp som du krysser, før du fortsetter inn i skogen på andre sida. Skogsveien svinger snart til venstre. Videre går den forholdsvis rett opp gjennom skogen. Etter en stund svinger veien til venstre og lager en liten bue på løypa. Ved enden av denne "buen" blir vegkvaliteten dårligere. Her må du være OBS, for etter kanskje 100 meter skal du ta av fra denne veien. Du tar av til høyre og forstetter i en ganske rett linje opp gjennom myrene. Følg merkinga og beveg deg parallellt med den lille elva, til den deler seg i to. Ved dette elveskillet går du til venstre og krysser elva litt lenger framme. Videre går du ganske bratt oppover mot høyre, se etter ei glenne i skogen og la den lede deg fram til setra. Der finner du turkassa.

Startstedet ligger like ved E39 ved brua nede i Bettenbukta. Kommer du fra Halsa ferjekai, ligger avkjørsla på høyre side, rett før brua. Det står skiltet til idrettsstadion og lysløype ved avkjørsla. Kommer du fra veikrysset i Betna, kjører du ned mot elva og sjøen, over ei bru, og tar til venstre rett etterpå. Parker til høyre for avkjørsla, på traktorveien. GPS-koordinater: N63° 05.062' E8° 20.937'