Alteret

Grei tur på god sti/veg opp Slettafjellet og videre til Alteret, et gammelt historisk kulturminne.

Kjør forbi Slettagårdene og parker på merket parkeringsplass ved grind etter den siste gården (før jernbanebrua). Følg vegen tilbake forbi gårdene og ved den siste ta av på merket sti inn til venstre, kryss under jernbaneundergang og ta inn til høyre oppe ved skoggrensa. Stien følger en gammel veg som først krysser et stykke mot høyre før den går rett oppover lia, delvis sammen med den gamle rørgata fra Verma Kraftstasjon. Stien krysser en nyere veg, men følg gamlevegen rett opp gjennom skogen. Like etter at terrenget legger seg kommer en til inntaksdammen. Fortsett forbi denne og ta til høyre når en møter vegen. Følg vegen et stykke oppover til den svinger til høyre ved en stor flate. Følg skilting inn i skogen langs traktorveg som går videre slakt innover til høyre for bekk. Etterhvert krysser vegen oppover et brattere parti over skoggrensa (Resbakkan) før den legger seg og går flatt innover siste stykket mot Alteret. Like før Alteret går vegen nedover mot høyre, følg sti rett fram og opp en sandbakke. Alteret ligger da rett frem. Fra Alteret er det flere turmuligheter videre. En kan fortsette rett fram og ned til Førholen, inn Mebotn eller innover Grovaskaret. Kilde: