Ytter-Aksneset

Tingvoll

Turen til Ytter-Aksneset er 3,7 km lang (tur/retur) og går gjennom skog og kulturlandskap. I enden av turen kommer du ut på idylliske Ytter-Aksneset. Følger du stien fra turkassen og ned til sjøen venter flott utsikt utover fjorden. Du finner også flere spennende rester etter observasjonsposter som tyskerne bygde under 2. verdenskrig.

Rutebeskrivelse

Parkeringsplassen ligger på høyre side av hovedveien. Gå opp veien til venstre (i y-krysset). Etter ca 100 meter kommer du frem til noen hytter og en litt større parkeringsplass. Her går du rett fram og følger de røde merkene på god traktorvei ca 500 meter. Litt nedoverfor veien vil du skimte den siste bebyggelsen på Aksneset. Du fortsetter på god skogsti resten av veien fram til turkassen. Husk å ta deg tid til å gå ned til sjøen og observasjonspostene. Det er også her du får den flotte utsikten.

Adkomst og parkering

Kjør til Tingvollvågen. Ta deretter av i retning mot Vågbø. Etter ca 3,9 km (etter å ha kjørt ned en bratt bakke) kommer du til en krapp høyresving. Hold til høyre. Etter ca 100 meter tar du første vei til venstre -skilting mot Holmeide. Følg veien ca. 3,9 km til Strupstad, hvor parkeringsplass og startsted er merket med skilt. 32V Øst: 0465447.49 Nord: 6980671.92 eller 62.95422 - 8.31891 Du kan parkere ved skiltingen nær Strupstad i Holmeidstranda, på høyre side av vegen.