Rundskue på Aksla

Ålesund

Dette er en enkel og flott tur som passer for de fleste! Du går på gode veier/stier hele tiden. På turen kan du oppleve kulturminner, utskjærte figurer, utsiktspunkt og mye mer. De 418 trappetrinnene til byfjellet med utsiktspunktet Byrampen gjør at du kan skue ut over jugendstilbyen, fjord og fjell.

Rutebeskrivelse

Rett nord for Utstillingsplassen ligger Nørve skole, og Byparken ligger til venstre for denne. Vi skal inn i parken og finne frem til trappene opp til Fjellstua. Ca. 10-15 meter nord for trappene er det en liten port. Det er denne som markerer starten på Borgernes veg, fra parken. Opp til venstre ser du statuen av Keiser Wilhelm II. Vi går gjennom porten og over på asfaltert vei.

Vi følger den asfalterte veien 'bak fjellet' og forbi et kapell og en gravlund. Nå kommer vi frem til et kryss hvor vi skal fortsette rett frem - østover, med en hangar på høyre hånd. Her deler veien seg igjen. Skiltet vi skal følge peker mot Gangstøvika.

Vi er nå over på en grusvei som vi skal følge, ca. 1.1 km, frem til 'Siemen' - Siemskleiva. Ta til høyre mot Aksla stadion i dette krysset. Oppe ved Askla stadion tar du til høyre forbi en bom og fortsetter opp en bratt bakke. Fortsett rett frem, og ta til høyre inn på en smalere vei opp til Rundskue. Da er det bare å ta de siste trappen opp på tårnet.

Fra Rundskue fortsetter vi videre vestover på tursti som fører til Ravneskaret. Vi fortsetter videre vestover, og opp en sti, som er utstyrt med smijernrekkverk. Der rekkverket tar slutt holder vi til høyre og fortsetter over bakkekammen. Vel over denne bakkekammen, står vi nå nede på bilveien ned til Fjellstua.

Da vi skal over Kniven, må vi ta til venstre og opp på toppen av veien, for så å ta til høyre ut til Kniven. Kniven er vind-indikator, som viser vindretningen. Veien ned til Fjellstua, forbi statuen av Kristofer Randers, sier seg selv. Videre går turen ned til byparken via trappene.

Adkomst og parkering

Denne turen starter fra Utstillingsplassen i Ålesund. Det er fler parkeringsmuligheter i sentrum. Her er det også en bussholdeplass. Det er flere alternative utgangspunkt: Du kan for eksempel bli med 'Bytoget' opp til Aksla og Fjellstua om sommeren, og du kan ta bussen til Fjelltun og Cuba. Her kan du ta turen via Roald Amundsens veg, eller du kan gå av oppe på Kråmyra, hvor bussen snur. Dette er greie utgangspunkt for eksempel for de med barnevogner, eller de som har rullestol

4,52 km rundtur
Vinter, Vår, Sommer, Høst
Lysløype
Deler av turen
Skiltet

Asfalt 1.40

Offentlig transport

Det er bussholdeplass ved start (Utstillingsplassen). Det er også flere alternative utgangspunkt for denne turen. Du kan for eksempel bli med 'Bytoget' opp til Aksla og Fjellstua om sommeren, og du kan ta bussen til Fjelltun og Cuba. Les mer om kollektivtransport her: http://kollektivtransport.smp.no/services/kollektivtransport/

Annet

Utsiktstårnet Rundskue ligger på Akslas høyeste punkt. Det ble offisielt åpnet 16. september 1949. Utsiktshøyde er ca. 195 moh., og du får utsikt til ca. 200 fjelltopper hvorav 80 er over 1000 meter. Det er Aksla Vel som vedlikeholder stiene og gjør det mulig å kunne bruke Aksla på en slik måte.

Papir: Ålesund M711 serie Blad 1119 I og Ålesund i turkartserien. Digitalt: http://kart.alesund.kommune.no/webinnsyn/Content/Main.asp?layout=alesundsula&time=1430761538&vwr=asv